Curriculum Vitae

Henk van Deutekom

Adviseur

  • Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Foto-Henk.jpg
Juridisch adviseur gemeente Altena

Updaten beleidsregels Werk en Inkomen (herstructureren en omzetten in eenvoudige taal) en samenvoegen tot één document.

maart 2024 – heden

Juridisch adviseur gemeente Zwartewaterland

Wijzigen verordening Sociaal Domein i.v.m. wetgeving Breed offensief.

september 2023 – december 2023

Juridisch adviseur gemeente Kampen

Wijzigen verordening Sociaal Domein i.v.m. wetgeving Breed offensief.

juli 2023 – november 2023

Juridisch adviseur Arbeidsmarktregio Werk in Zicht (Groningen/Drenthe)

Ontwerpen nieuwe Re-integratieverordening voor de aangesloten gemeenten i.v.m. wetgeving Breed offensief in samenwerking met een regionale projectgroep.

april 2023 – augustus 2023

Juridisch adviseur gemeente Gooise Meren

Ontwerpen nieuwe verordening Werk en Inkomen i.v.m. wetgeving Breed offensief.

maart 2023 – juni 2023

Beleidsadviseur gemeente Altena

Opstellen van nieuwe beleidsregels minimabeleid en het leveren van imput voor nieuwe verordening sociaal domein.

juni 2021 – november 2021

Projectleider omgekeerde verordening Wmo-Jeugd gemeente Vaals

Samen met een enthousiast projectteam samenvoegen én upgraden van twee verordeningen (incl. lagere regelgeving) tot één nieuwe ‘omgekeerde’ verordening.

januari 2022 – november 2022

Lid expertgroep Participatiewet in balans in opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en werkgelegenheid

Met een expertgroep onderzoek doen naar de werking van de P-wet en middels tweetal rapporten aanbevelingen doen over verbetering P-wet voor de Staatssecretaris van SZW in het kader van het wetgevingstraject Participatiewet in balans.

juni 2021 – juli 2023

Plv. voorzitter klachtencommissie ongewenst gedrag Christelijke Hogeschool Ede

Onderzoeken van klachten in verband met gedragingen van medewerkers, studenten of derden, en daarover adviseren binnen de context van de Klachtencommissie ongewenst gedrag.
juni 2020 – heden
januari 2021 – maart 2021

Adviseur actualisering beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Hengelo

adviseren, sparren en opstellen teksten voor nieuwe beleidsregels bijzondere bijstand voor de gemeente Hengelo, die de basis vormt voor vrijwel identieke beleidsregels voor de gemeenten Haaksbergen en Borne.
januari 2021 – maart 2021
februari 2021 – heden

Beleidsadviseur leerlingenvervoer gemeente Almelo

actualiseren van de verordening leerlingenvervoer en zorgdragen voor ambtelijk en bestuurlijk traject richting B&W en gemeenteraad.
februari 2021 – heden
november 2019 – februari 2021

Projectleider actualiseren en leesbaarder maken van beleidsregels bijzondere bijstand en werkinstructies

samen met medewerkers van uitvoeringsinsteling DUOplus opstellen van nieuwe beleidsregels en werkinstructies bijzondere bijstand, in opdracht van Stichting Stimulansz, kenniscentrum voor het sociaal domein.
november 2019 – februari 2021
oktober 2019 – december 2020

Projectleider verordeningen sociaal domein gemeenten Berkelland, oost Gelre en Winterswijk

samen met medewerkers van de betreffende gemeenten en SDOA vormgeven aan een ‘rompverordening’ sociaal domein op basis van de model-verordening sociaal domein van Stimulansz. Vervolgens per gemeente een specifieke variant ontwerpen en zorgdragen voor het bestuurlijk traject richting vaststelling door de betreffende gemeenteraden, e.e.a. in samenwerking met een actieve regionale stuurgroep en lokale projectgroepen.
oktober 2019 – december 2020
juni 2019 – april 2020

Projectadviseur verordening sociaal domein gemeente Montfoort

adviseren van de projectleider die met de ambtelijke en bestuurlijke voorbereiding van een verordening sociaal domein is belast over de inhoud van de nieuwe verordening.
juni 2019 – april 2020
juni 2019 – april 2020

Projectadviseur verordening sociaal domein gemeente Montfoort

adviseren van de projectleider die met de ambtelijke en bestuurlijke voorbereiding van een verordening sociaal domein is belast over de inhoud van de nieuwe verordening.
juni 2019 – april 2020
april 2019 – oktober 2019

Projectadviseur verordening sociaal domein gemeente Olst-Wijhe

ondersteunen van de projectleider en de projectgroep die met de ambtelijke voorbereiding van een verordening sociaal domein zijn belast, over een passend proces en over de inhoud van de nieuwe verordening.
april 2019 – oktober 2019
november 2018 – juli 2019

Adviseur omgekeerde verordening sociaal domein gemeente Waddinxveen

ontwerpen van een nieuwe – omgekeerde – verordening sociaal domein, in samenwerking met een interne projectleider die het project begeleidt. Het model van Stimulansz vormt daarvoor de basis.
november 2018 – juli 2019
november 2017 – februari 2019

Projectleider modernisering regelgeving werk en inkomen gemeente Kampen

zorgdragen voor een project gericht op het actualiseren, harmoniseren en toegankelijker maken van lokale regelgeving op het terrein van werk en inkomen binnen het sociaal domein, leidend tot een omgekeerde verordening sociaal domein en vernieuwde beleidsregels.
november 2017 – februari 2019
juli 2005 – heden

Freelance medewerker Stichting Stimulansz

hoofdredacteur, trainer en ambassadeur omgekeerde verordening sociaal domein, e.a. werkzaamheden, zoals opstellen handreikingen bij wetswijzigingen, beantwoording helpdeskvragen, adviseur Wet op de lijkbezorging
juli 2005 – heden
2004 – december 2020

Publicist en annotator

voor o.a. PS-documenta, Sociaal Bestek, De Gemeentestem, Rechtspraak Sociale verzekering, Sprank etc.
2004 – december 2020
maart 2017 – heden

Diverse bestuursfuncties

w.o. bestuurder ‘Sixty Fruits’, sociale onderneming gericht op restauratie meubels en productie ‘Rob Parry’-meubellijn
maart 2017 – december 2023

Diverse adviesfuncties

o.a. lid bezwaarschriftencommissies Alblasserdam en Duiven, advieswerk voor de VNG, Stichting Leergeld Arnhem, nbbe, bsenf, kerken en DeVoorzieningenWijzer.nl.
januari 2004 – heden
januari 2011 – januari 2018

Docent bestuurs- en sociaal recht Christelijke Hogeschool Ede

onderwijs aan opleidingen BedrijfskundeMER/HRM, op terrein bestuursrecht en bestuurskunde, co-creator en docent afstudeerrichting ‘bestuurlijke bedrijfskunde’, onderzoeker, specifiek m.b.t. gemeentelijke uitvaarten, coaching, stage- en afstudeerbegeleiding studenten, lid Academieraad
januari 2011 – januari 2018
februari 2015 – februari 2017

Beleidsadviseur Werk en Inkomen bij gemeente Hilversum

o.a. projectleider ‘implementatie Wet Taaleis Participatiewet’, juridische-beleidsmatige ondersteuning bij implementatie Participatiewet, herijking armoedebeleid en vormgeving arbeidsinschakeling, verantwoordelijk voor inhoud en bestuurlijke traject m.b.t. vaststelling beleidsnota’s, verordeningen en beleidsregels, beleidsregels leerlingenvervoer, lid regionale werkgroep Participatie Gooi- en Vechtstreek, inbreng op allerlei vlakken m.b.t. operationeel beleid (w.o. werkinstructies), e.d.
februari 2015 – februari 2017
april – oktober 2016

Onderzoeker belemmerende regelgeving gemeente Zutphen

onderzoek naar de relatie tussen regelgeving en uitstroom uit de bijstand in Zutphen. Voorstellen doen om regelgeving en uitstroom te verbeteren.
april – oktober 2016
september 1998 – januari 2011

Juridisch adviseur gemeente Arnhem, Dienst Inwonerszaken

advisering over beleid en regelgeving aan afdeling strategische besluitvorming, managementteam en burgemeester en wethouders (bijv. inzake subsidies, contracten, persoonsgegevens, minimabeleid, bestuursrecht, beslagrecht e.d.). Participeren in ontwikkeling beleid op terrein van bijv. minimabeleid, incasso en debiteuren, arbeidsparticipatie, subsidies, zorgverzekeringen, etc. Ontwerpen regelgeving, zoals verordeningen, besluiten, beleidsregels en werkinstructies op diverse gebieden. Sparringpartner van consulenten. Secretaris bezwaarschriftencommissie, Voorzitter juridisch vakoverleg, waarnemend klachtencoördinator
september 1998 – januari 2011
januari 1992 – september 1998

Beleidsadviseur gemeente Echteld en coördinator sociale zaken

algemeen juridische en beleidsmatige advisering over allerlei thema’s, zoals subsidies, contracten, convenanten, protocollen, beleidsregels, verordeningen etc. Beleidsadviseur sport, recreatie en toerisme. Secretaris algemene bezwaarschriftencommissie. Sparringpartner en adviseur bijstandsconsulenten. Plaatsvervangend hoofd Welzijns- en Burgerzaken. Lid en wnd. voorzitter ondernemingsraad. plv. lid Divosa, kring Rivierenland.
januari 1992 – september 1998
juli 1990 – januari1992

Kwaliteitsmedewerker Sociale Dienst Ede

adviseur bijstandsconsulenten. Toetsen rapporten en adviezen bijstandsconsulenten. Redigeren beschikkingen. Voorbereiden terugvorderingsbesluiten. Juridische advisering algemeen.
juli 1990 – januari1992
mei 1990 – juli 1990

Adviseur huursubsidie Centrale Woningstichting Arnhem

voorbereiden huursubsidiebeschikkingen. Adviseren huurders over huursubsidie. Huisbezoeken afleggen voor aanvragen huursubsidie.
mei 1990 – juli 1990
augustus 1988 – januari 1990

Staffunctionaris Nederlandse Bond van Gemeente-ambtenaren

individuele belangenbehartiging. Redactionele bijdragen aan het bondsblad ‘bestuur en belang’. Secretariaat diverse bondscommissies. Organisator diverse bondsactiviteiten. Ondersteuning collectieve belangenbehartiging.
augustus 1988 – januari 1990

Overige werkzaamheden

  • lid themagroep Sociale Verzekeringsbank (vanaf januari 2008);
  • verzorgen trainingen voor Stichting Stimulansz, Langhenkel bv, Bestuursacademie en diverse gemeenten (vanaf maart 2005);
  • auteur ‘Eenzame uitvaarten. Handreiking voor de uitvoering van de Wet op de lijkbezorging’ (november 2012);
  • juridische advisering aan particulieren, instellingen en bedrijven;
  • juridisch advies op deelgebieden voor Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG)
  • partner en editor uitgeverij ‘Great life publishing’ (juli 2017-heden);
  • juridisch adviseur diverse kerkgenootschappen;
  • voorzitter bestuur ev. basisschool ‘De Rank’

Karakteristiek

  • Passie voor het sociaal domein en in het bijzonder participatie;
  • Passie voor inwoners: daar doen we het toch voor?
  • Resultaatgericht: het moet eenvoudig, snel en goed kunnen werken;
  • Beweegt zich makkelijk binnen de driehoek bestuur-strategie-uitvoering;
  • Zoekt de verbinding tussen binnen en buiten, strategie en uitvoering, ambtelijk apparaat en bestuur;
  • Theoretisch inzicht + praktijkervaring = bruikbare beleidsmatige producten
  • Juridische logica = ondersteunend aan programma’s;
  • Stevig fundament in het sociale bestuursrecht;
  • Flexibel maar ook vasthoudend;
  • Sparringpartner, coach en adviseur;
  • Creativiteit binnen de aangegeven kaders (en soms er overheen);